Noncommutative Algebra

Gigel Militaru: teaching, research & academic news

Alte articole recent acceptate ale studentilor

Lasasem pe blog in noiembrie 2008 https://gigelmilitaru.wordpress.com/2008/11/05/categorii-curs-6/ la cursul de categorii o problema despre centrul clasic al unei categorii. Acolo e o solutie impecabila data de Alex Chirvasitu (care merita citita pentru cei ce nu au facut-o inca) in care arata ca centrul categoriei grupurilor finite e trivial si tot acolo e o solutie faina a lui Dragos Fratila care calcula centrul categoriei grupurilor abeliene. Alex a retinut problema si recent a scris un articol in care abordeaza problema calculind centrul categoriei algebrelor Hopf. Problema deloc banala si rezultatul lui este super frumos: Centrul categoriei algebrelor Hopf este izomorf cu monoidul numerelor naturale! Mai rar un rezultat asa frumos despre o categorie complicata in esenta. Foarte interesant e folosirea algebrelor Hopf free generate de o coalgebra pe care le-a expus Dragos acum fix un an la seminarul stiintific. Articolul lui Alex este la http://xxx.lanl.gov/PS_cache/arxiv/pdf/1002/1002.3198v1.pdf si a fost acceptat recent spre publicare in Journal of Pure and Applied Algebra. Felicitari Alex!

Problema: Calculati centrul categoriei algebrelor Hopf finit dimensionale!

Pe blog in primavara lui 2009 si la seminarul stiintific si cursul de la master lasasem problema existentei produselor pentru categoria de coalgebre, bialgebre, algebre Hopf –  in general  a limitelor – un lucru care in mod inexplicabil si misterios a scapat pana acum vreme de peste 40 de ani tuturor hopfistilor (*) . Ana Agore a rezolvat problema anul trecut si articolul ei  http://arxiv.org/abs/1003.0318 a fost acceptat recent spre publicare in Proc. Amer. Math. Soc. Felicitari atit pentru articol (sa publici intr-o revista generala de matematica si prestigioasa ca cele ale AMS e ceva deosebit) cit si pentru gestul tau remarcabil de a dedica articolul regretatului profesor Stere Ianus.

(*) Articolul Anei, desi l-a postat pe arXiv doar luna trecuta ( eu am rugat-o sa nu il posteze in septembrie 2009 cind l-a trimis la Proc AMS din motive strategice – articolul are potential de dezvoltare) are deja o citare http://arxiv.org/PS_cache/arxiv/pdf/0905/0905.2621v5.pdf Pot paria ca articolul asta cu produsele de coalgebre si algebre Hopf va stringe multe citari pentru ca are ceva ce a scapat multora vreme de decenii.

Ambele reviste au factorul de impact in jur de 0,6 fiind in prima treime a revistelor din matematica cotate ISI.

V-am cunoscut ca studenti (alaturi de Dragos Fratila, Octavian Babus, Costel Bontea, George Ionita, Corina Ciobotaru, etc) la un curs optional pe care vi l-am predat cind erati studenti in anul III (acum 3 ani si ceva). A fost si ultimul curs optional pe care am putut sa il propun studentilor in FMI. De atunci am fost executat anual de gasca… Intre timp ati terminat masterul in februarie. Ma bucur ca de atunci ati reusit sa publicati sau sa aveti acceptate spre publicare in reviste cotate ISI 4 articole ISI (Alex) si 5 articole (Ana), 1 articol (Dragos). De atunci, de cind erati voi studenti in anul III, nu am mai fost lasat nici macar sa propun un curs optional in facultate …. Si anul asta s-a decis cine are dreptul sa propuna cursuri optionale studentilor si evident ca am fost executat … eu nu am voie sa propun…  Le propusesm exact titlul si programa pe care v-am predat-o voua in anul III „Introducere in Algebra moderna” si nu a fost acceptat de Consiliul sa fie propus studentilor. Invidie, ura, razbunare feroce si imbecila …

Aprilie 26, 2010 - Posted by | Uncategorized

8 comentarii »

  1. De ce nu propuneti la SNSB un curs?

    Comentariu de Claudiu | Aprilie 27, 2010

  2. de ce as face-o? sa trec prin aceleasi experienta ca aici? nu sunt din gasca lor nici acolo asa ca mai bine stau acasa sub aratar.

    Comentariu de gigelmilitaru | Aprilie 27, 2010

  3. Cursurile de la SNSB sunt acceptate sau nu de catre un comitet stiintific, ai carui membrii ii gasiti aici http://www.imar.ro/~aprodu/snsb/SNSB/Scientific_Committee.html

    Chiar asta e perioada in care se propun cursuri, asa ca daca vreti sa faceti asta, eu cred ca ar fi foarte bine atat pt dvs. cat si pt studenti.

    Comentariu de M | Aprilie 28, 2010

  4. Multumesc pentru link – dar nu vad de ce sa aplic (cersesc) un curs la SNSB. Daca in facultate nu sunt bun – unde tot un „comitet” decide – cu atit mai putin sunt bun la IMAR, nu?

    Comentariu de gigelmilitaru | Aprilie 28, 2010

  5. Un site foarte interesant despre categorii, algebre Hopf etc e aici:
    http://mathoverflow.net/ Una din problemele de acolo s-a discuat pe acest blog cu un an si ceva in urma – cea rezolvata de Ana si Alex anul trecut
    Asa ca le-am raspuns mai detaliat decit o facuse cineva care auzise de articolui AA. Iata ce le-am scris la http://mathoverflow.net/questions/22659/does-the-forgetful-functor-hopf-algebrasalgebras-have-a-right-adjoint

    Comentariu de gigelmilitaru | Aprilie 28, 2010

  6. Propun un asemenea curs pentru domnii (nu ii pot numi profesori) ….., …., …., …….si alte ……. de prin zona! Promit sa donez ceva asa incat cursul sa fie gratis pentru ei! Din pacate pentru domn decan…….

    –––––––––
    NOTA si Interventie Moderator: Imi cer scuze pentru actul de cenzura pe care l-am aplicat mai sus. am sters numele indicate de dumnevoastra si adjectivul cu care i-ati gratulat. nu contest ca ar fi gresit pus adjectivul dumnevoastra dar e asa mai bine… Am sters si referinta la dl decan – cenzura e radicala dar am explicat de blog (sus in dreapta) de ce o fac. Daca v-ati semna intregral, nu doar cu prenumele as fi lasat mesajul necenzurat: cu nume si adjectiv

    Au afisat pe site si in facultate http://fmi.unibuc.ro/ro/ cursurile optionale pe care le propun studentilor – acum nu mai ai voie nici macar sa propui in curs daca nu vor muschii lor.

    1) Mi-au respins evident propunerea de curs optional pe care am trimis-o „Introducere in Algebra Moderna”.

    2) Gasca lui Popescu, Ionescu, Ornea etc au nici mai mult nici mai putin decit 3 sau 4 cursuri optionale propuse: pentru Voica, Ionescu, Gherghe, Popescu, Ornea etc.

    3) Cartea familiei Tigoiu e si ea recomandata la 2 cursuri propuse de mecanica: si a solidului si a lichidului –. Le-as sugera sa propuna si un al treilea curs: de mecanica gazelor – daca solidul si lichidul au fost deja cuprinse in oferta lor irezistibila nu poate scapa gazul si mai ales gazele; eterul, norii si alte alea.

    Mie imi convine de fapt: pentru ca decizia lor este inca un act de discriminare pe care gastile care conduc FMI il aplica si imi serveste la procesul pe care il am cu ei sa le desfintez Departamentul. Poate ca stiti, daca nu aflati acum, prin decizie definitiva si irevocabila avocatii au cistigat recursul pe care il am cu ei pe tema asta – http://portal.just.ro/InstantaDosar.aspx?idInstitutie=2&d=MjAwMDAwMDAwMjIxNjA2 asa ca se judeca fondul. Cei care nu stiu despre ce e vorba le indic link-ul
    https://gigelmilitaru.wordpress.com/2009/04/24/planul-restructurarii-fmi-si-alte-stiri-academice/

    Comentariu de Florin | Mai 11, 2010

  7. imi cer scuze pentru scaparea cu numele!

    Imi asum acum acel comentariu!

    In plus, va acord o nota 10 pentru macanica „gazului”!
    Despre nori, VA CONTRAZIC, domn decan poate vorbi linistit… ii aduc aminte ca niciodata nici un student nu a inteles cursul lui!!! in plus, vad ca Universitatea se apropie de cerintele pietei muncii…doar se cauta „mecanici auto” si „mecanici solizi”! (Exista deja destui mecanici ai lichidului in acea universitate!)

    Am citit un articol „interesant” al domnului Ornea

    http://www.observatorcultural.ro/index.html/articles|details?articleID=23473

    …Este halucinant ceea ce spune! Probabil domnul Panaitopol se rasuceste in mormant!!!! Sa ii fie rusine macar!

    P.S. : Inca ma gandesc sa depun un memoriu pentru a fi dat afara din invatamantul superior! Este un oficial al unei unv. care recunoaste ca se fura la examene de definitivat si grad! Este penibil sa se strabga cate 100 RON de elev… si se pare ca el stie asta

    Comentariu de Florin Constantin | Mai 15, 2010

  8. Asa e ok daca va semnati cu numele intreg. Din pacate mesajul precedent l-am editat eu si nu mai exista numele si adjectivul ala. Ma refeream la mecanica „gazelor”🙂 nu a gazului. de exemplu a gazelor de esapament de la masina.

    Cit despre mecanica „lichidelor” perfect de acord si ati nimerit-o perfect – se sug sticle… la o inspectie de grad imi spunea un fost student, acum profesor la liceu, ca Nita si Nastasescu s-au imbatat manga la traditionala „masa din timpul inspectiei” cu multe sticle pe masa, plocoane si alte alea.

    Comentariu de gigelmilitaru | Mai 15, 2010


Lasă un răspuns

