Noncommutative Algebra

Gigel Militaru: teaching, research & academic news

Noutati de toamna: articole Alex, Ana, Dragos

Mai inti urez din toata inima mult succes lui Alex Chirvasitu la Univ Berkley si lui Dragos Fratila la Ecole Normale Superieure din Paris. Sunt deplin increzator in drumul lor viitor in matematica si ca vor face treburi deosebite. Pentru mine ca profesor a fost o mare bucurie sa lucrez cu ei in ultimii 3 ani atit la curs cit si la Seminarul Stiintific Studentesc de Algebra (SSSA). Ping-pong-ul (sportul preferat al lui Dragos) de intrebari saptaminale de la seminar si zilnic prin miile de mailuri pe care le-am schimbat in ultimii trei ani cu ei a fost un exercitiu intelectual deosebit si o bucurie pentru orice profesor. Ma bucur ca acest joc pe care l-am avut s-a concretizat in articole publicate sau trimise spre publicare de studenti. Chiar daca doi membri  nu vor fi aici, Seminarul Stiintific Studentesc va contiuna sperind ca altii sa li se adauge si sa obtina rezultate asa cum am fost obtinute in ultimii trei ani. Programul pentru toamna lui 2009 al SSSA va fi anuntat in curind.

Ultimele noutati stiintifice ale rezulatelor acestor tiner (le iau cronologic):

1) In 1 septembrie 2009 articolul cu Ana si Dragos ca autori de aici http://front.math.ucdavis.edu/0809.0433 a fost acceptat spre publicare intr-o revista serioasa de matematica: Czechoslovak Mathematical Journal. E cea mai buna revista de matematica din Cehia, publicata de Springer, cotata ISI si care in 2008 a avut un factor de impact de peste 0,2. Cu acest articol a fost o intreaga odisee. Primele teoreme din el au fost facute si expuse de Ana in primele seminarii ale SSSA in noiembrie 2007. Problema din partea a doua am pus-o atunci la seminar si aici pe blog si Dragos a intuit atunci rezultatul pe blog si apoi l-e detaliat si prezentat in seminar. Articolul are sare si piper si are un rezultat bun in el. A fost gresala mea si imi cer scuze fata de ei ca initial le-am recomandat sa il publice intr-o revista romanesca. Ei bine ce nu a fost acceptat in Ro pe motivul … ca in 5 luni nu s-a gasit un referent din teoria grupurilor („domnuuu’, ma lashi?” ar zice celebra Mioara Mantale) s-a accepat intr-o revista mult mai valoroasa de afara si care are si un factor de impact serios.  Ii felicit pe ambii pentru reusita si cum pentru Dragos e primul articol publicat ISI il urez la mai bine! Morala pentru mine:  NU voi mai recomanda nici unui student sa incerce sa publice matematica in tara. In loc de asta le voi recomanda sa citeasca articolul lui Costica Bradatean care explica el pe ce critarii se publica stiinta in Romanica (CB zicea de:  „umorile sefilor, criterii de cumetrie, sau pur si simplu pe: dai si tu o bere?”🙂 ).

2) Un alt articol nou si foarte misto al lui Alex a fost scris in vara asta in iulie: e cel de aici http://front.math.ucdavis.edu/0907.2881 si ataca problema (mono)epimorfismelor in categoria algebrelor Hopf. La ultimul seminar din mai am povestit un pic despre problema si am dat o teorema cunoscuta de caracterizare pentru epi de algebre. Alex a continuat studiu si scrie un articol deosebit cu o redactare impecabila. Mai inti arata o chestie surpinzatoare: antipodul oricarei algebre Hopf este epi si mono intre H si H{op, cop}. Apoi lega problema de celebra conjectura 1 a lui Kaplanski si in final rezolva o problema lasata in articolul precedent al Anei http://front.math.ucdavis.edu/0905.2613 de constructie efectiva si concreta a cofree Hopf algebra pe orice algebra. Articolul merita citit ca aveti ce invata din el.

3) Legat de aceiasi problema mono-epi in august Ana a trimis spre publicare articolul de aici http://front.math.ucdavis.edu/0908.2959 in care da noi criterii necesare si suficiente ca un morfism de coalgebre (reps. algebre Hopf) sa fie monomorfism. Patru caracterizari (mult mai usoare) fusesera facute de altii acum peste 10 ani. In articolul prezent sunt date doua noi critarii: unul coomologic si unul ‘elementar’ pe … elemente. La fel,  recomand citirea lui ca merita.

Sa ne auzim cu bine si in nou an universitar si mult succes tinerilor oriunde s-ar afla!

Septembrie 10, 2009 - Posted by | Uncategorized

2 comentarii »

  1. PS off-topic: cu regret trebuie sa anunt ceea ce scrisesem pe blog in iulie ca, prin intermediul avocatilor, m-am adresat justitiei ( cu toate presiunile si amenintarile care mi se transimteau de la VT prin intermediari) pentru a anula regulamentul Departamentului de Matematica al UB. Cei care doresc sa urmareasca acest proces pe care NU l-am dorit si am fost de buna credinta in tot acest caz (am constat inti la nivel de universitate) o o pot face aici http://portal.just.ro/InstantaDosar.aspx?idInstitutie=3&d=MzAwMDAwMDAwMjg0Mzc0

    Nu este responsabilitatea mea (eu doar imi apar drepturile) ca in cazul in care cistig procesul si am toate sansele sa o fac, toate actele care au urmat adoptarii regulamentului (inclusiv eventalele noi concursuri de promovari care vor fi incepind cu 1 oct. 2009 pe statele departamntului) sa fie nule de drept. E doar responsabilitatea celor ce cred ca, nederanjati de nimeni si imuni la alte puncte de vedere, pot face orice intr-o institutie publica privatizind-o de facto.

    Comentariu de gigelmilitaru | Septembrie 10, 2009

  2. ce urat! numai incompetenti! Incredibil asa ceva.

    Comentariu de Sonia Valeanu | Octombrie 1, 2009


Lasă un răspuns

